Fyra stycken bäcköringar drillade

tre på ...

20110730275 (MMS)

tre på nyfm och en på torrfluga!!

Åtelkoll

Körde ut till åtlarna ikväll i det regniga vädret, inget jaktväder direkt.

Nya åteln hade varit välbesökt all majs slut på marken och tjärpinnar välta. Samma uppe på berget besök varje natt de senaste fyra nätterna av gris, inga bra tider tyvärr.

Blir ingen jakt nu på en vecka, drar norr över imorgon för bröllöp och fiske kring Sundsvall. Vi ska testa harrfiske i Bergforsen där man även kan kroka på en lax om man har tur.

Blev lite fiske idag

Åkte ut på Häljasjön idag med en kompis för lite gäddfiske. Var ute två timmar och kompisen fick upp en, själv tappade jag en efter ett par sekunder retligt nog. De var på hugget men följde gärna efter wobblerna ända in till båten två stycken hade vi som hoppade upp efter efter betena inne vid båten. De fiskar som var mest aktiva var braxarna de var uppe i ytan flertalet gånger, kanske blir det lite mete snart!

Gäddan högg på en wobbler agnad med sjögräs :)

Hade tänkt åka ut till Maglehem ikväll för grisjakt men det är inte läge i detta skitvädret hoppas det blir bättre imorgon!

Sädgrisar

Hemkommen efter storstadslivet i Köpenhamn behövdes det andsas lite lantluft igen :) Körde ut vid halv nio för ett kvällspass. Körde inom nya åteln såg en fin bock + en get men ingen aktivitet på åteln.

Kom sedan upp till berget och såg en del viltstigar i både kornet och veten men inga direkta grisskador så jag gick ned till åteln och kollade läget. Ingen som ätit majs men tjärpinnar välta så jag gick fram och tömde kameran på bilder och såg att där varit en stor gris som passerat. Satte mig i tornet en stund tänkte sedan gå upp på toppen för att kunna se ut över fälten lite senare klockan var bara halv nio.

Hade inte suttit speciellt länge förrän jag ser ett svart huvud sticka upp längs med sädeskanten, upp med kikaren och ser att en gris kommer gående, avstånd en 50m, den kommer närmre och jag ser att där några kultingar med också, sist i klungan kommer en annan svart gris men betydligt mindre än suggan. De kommer in på 20m innan de viker ut i kornfältet och till sist kommer de fram till mina spår och börjar vädra först för att sedan tvärvända.

När de kommer upp till kanten stannar den lite mindre grisen till men jag kan inte se om där är en pensel på den för det höga gräset på vallen. Sitter kvar med bössan uppe för att se om jag kan få en kulting för de lär väl komma i samma spår, men inte de springer in i skogen en bit längre upp och jag ser bara lite av kultingarna i gräset så skott uteblir...Kul att få se gris i alla fall. Sitter kvar till klockan 22 sen går jag upp mot bilen.

När jag kommer upp på vägen går jag ned en bit för att se ut över fälten, till min förvåning ser jag ett helt koppel med grisar komma gående från kornet över vägen in till vetefältet en 200m längre ned!! Vilken syn nu är det jakt igen.

Smyger ned längs vägen och jag ser att grisarna kom ut på vägen emellanåt för att sedan gå in i veten lika snabbt igen. Jag ställer mig en 50m från där jag tror de gått in i veten vid en viltväxel.

Hör hur där är grisar i kornet på min vänster sida, då ska de säker passera snart. Ser en ensam mindre gris komma ut en 40m längre ned, sätter mig ned och tar knästöd, hör samtidigt hur där är en frustande gris endast en lite bit till vänster om mig. Den mindre grisen grymtar och småspringer rakt emot mig, ska du inte vända upp dig snart tänker man, när den är ca 5m ifrån mig står den lite snett och jag låter skottet gå, plattfall och grisarna i kornet springer loss. Sitter kvar en stund men hinner tyvärr inte med när en kulting passerar vägen!!

Ja åteljakten är verkligen inte alls lika spännande som smygjakt i säden! En kväll man sent kommer att glömma fastän att det inte var en trofégris :) Kulting (gylta) på 20kg och nya Sakon invigd!!

Uppdatering

Back in business igen och dags för lite uppdatering! Tyskland gick bra men där var många bilister, både semestertider och fotbolls VM. Vi fastnade i bilkö vid Hamburg i fredags, när vi kom fram till till butiken i Flensburg hade vi 4 minuter på oss att handla!! Två kundvagnar fylldes ändå snabbt och vi fick med öl och vin så man klarar sommaren.

Körde ut innan idag och kollade av åtlarna. Ny tjära följde med ut till bägge åtlarna och även majs till berget.

Nya åteln hade där varit aktivitet men mkt majs kvar på marken, tjärträdet var dock rejält skrubbat.

På berget är där mer aktivtet här kommer lite bilder! Ikväll blir det först att lira boll sen ut på pass!!

Tre dagar kvar

Tills det är semester nu ska bli himla skönt det känns att det närmar sig. Ska ned till Essen imorron för jobb sen hem på fredag, ska givetvis passa på att fylla upp spritförrådet inför sommaren då det blir bilkörning denna gången!

Igår var jag uppe vid Hörby för ett grispass. De hade två åtlar igång, de första svinen de fick där uppe var för ca 20 år sen och de hade hållit på med åteljakt ett bra tag så det var injagade åtlar! Alla förutsättningar stämde och de hade varit där natten innan men igår kom de inte innan 22:45 tyvärr. Han som bjöd upp mig fällde en rävvalp vid tio tiden. Nu på försommaren hade de skjutit 5 grisar.

Kollade till åteln på marken vid Veberöd innan, besök hade där varit men mkt majs på marken så där är inte gris varje kväll. Tjärpinnar välta också. Orkade inte köra upp till berget ikväll.

På lördag är det svensexa, söndag = trött. Början av veckan där efter en tripp till Köpenhamn så det lär inte bli någon jakt på ett tag nu!

Blev lite jakt igår

Kom iväg rätt sent igår kom inte upp till berget förrän 21:45. När jag kommit in på grusvägen och har 100m kvar till där jag brukar ställa bilen ser jag att där står något på vägen mellan korn och vetefälten. Kör närme och ser att det är ett lagom stort vildsvin, när jag har 20m kvar cirka sticker den in i vetefältet. Kör förbi och parkerar bilen och går ut för att spana av fältet men ser inga rörelser i veten, smyger runt ett tag i fältet men grisen verkar ha stuckit iväg. Synd man inte var 10m tidigare då hade jag kanske sett den komma smygande i kornfältet...

Gick ned till åteln och satte mig en stund men tröttnade ganska fort så tömde kameran och åkte hem. Flyttade kameran sist mot tjärträdet, men som de hade gått loss på åteln riktiga krater hål har de gjort. Nu flyttade jag tillbaka kameran igen riktad mot foderautomaten. En bock och tre kronhjortar fick jag också syn på!

Var på dop i lördags och fick snackat jakt med en gubbe från Hörby, de hade två åtlar igång med gott om gris men ingen som jagade där speciellt så det var bara att komma upp när jag ville. Kanske kör jag upp ikväll, alltid roligt men en ny vy och ny jaktmark!!

Ser ut och vara en rund sugga, kanske är där kultingar i magen, eller vad tror ni?

En liten rävvalp kom också med på bild.

Snart semester

En veckas jobb kvar sedan är det semster i fem veckor, ska bli härligt!

Micke och jag satt ute i onsdags, kronhjort, rådjur och dovhjort såg vi men grisarna verkar ha lämnat åtlarna och dragit sig ut i säden nu istället.

Såg att det ska börja en ny serie på Discovery nästa fredag klockan 21.00. Jakten på vildsvin: Människa VS djur från USA. Missade inte det, tror inte det blir så mkt jakt med bössa tyvärr mest deras galna knivjakt + hundar såg det ut som.

Åtelkoll ikväll

Körde upp till båda åtlarna ikväll för att spana av. Orkade inte sitta på pass ikväll upp tidigt imorgon men bössan fick hänga med, såg rådjur på nya åteln och rådjur + ett gäng kronhjortar på berget. Härlig kväll synd man inte har tid att sitta ute.

Nya åteln hade där varit bra med aktivitet, lätt att se nu när där halm utspritt och tjärpinnarna välta.

Bättre tid denna gången men bara ett besök av gruppen på 5 nätter. Flyttade ned kameran till tjärträdet nu istället, såg ut som där var mer aktivitet och ska tesen stämma att suggor med kultingar inte går på tjäran så ska där väl vara en galt också eller två.

Den här pinnbocken hade fastnat på kameran i princip varje kväll och morgon. Var även denna som jag skrämde upp för ett tag sedan när den hade siesta i kornet :)

Imorgon kväll får det bli ett pass vid en av åtlarna!

Nya vildsvin!

Satte mig en stund på berget i torsdag utan någon direkt aktivitet bara rådjur som observerades. Såg dock att där varit gris igen sedan tisdag så kameran sattes upp där.

Åtta stycken kultingar och två stora varav den ena är en fin fjolårsgalt! Bara och hoppas de stannar kvar ett tag och att de kommer bättre tiden framöver.

Regnet som kom i veckan hade fått kornet på fältet att lägga sig på vissa ställen.

Skulle blivit grillfest här ikväll men åsk och regnvädret drog precis in så det får bli lägenhetsparty ikväll istället "tyvärr" :)