Bäverjakt

Dags för bäverjakt denna helgen som gick uppe i trakterna kring Uddevalla. Kom upp vid fyra tiden i fredags och lite senare åkte vi ut på pass. Fyra man delade upp sig på två marker och jag fick ett fint pass uppe på ett berg med bäverhyddan nedanför mig. Eftersom man var novis på bäverjakt och nya marker dessutom så missade jag att bävern redan kommit ut ur hyddan. Såg en massa krusningar i vattnet men trodde det var vinden, det var tätt med grenar till vänster men då såg jag att bävern satt uppe på en stock, smög mig bort 10m så jag skulle få bra skottläge men då simmade bävern in en kanal så jag inte såg den längre, satt kvar på huk en stund men då inget kom gick jag tillbaka till stolen och satte mig. Ganska precis då kom bävern tillbaka och jag fick in den i siktet då den simmade bortåt. Bra träff och snabbt ned och dra in den med en pinne! Även micke fick sig en bäver första kvällen.

Vi kände oss nöjda med detta så det blev bara ett pass till på lördag morgon!

Nu ska skinnen skickas in för beredning, sen får man en fin fäll att värma sig med på de kalla jakterna till vintern. En liten trofé av tänderna ska också fixas till.

Torskfiske

Idag hade jobbet bokat upp en turfiskebåt som utgick från Malmö ut på Öresund. Strålande väder och solen sken hela dagen. Vi var 26 man och totalt kom det upp 87 torskar under dagen, själv fick jag upp fyra stycken med den största på 4,2kg, största som kom upp vägde över 7 kg. Riktigt bra fiske trots att det inte var speciellt strömt i havet idag.

Satt ute på vildsvin igår och grisarna kom vid 22 tiden men de kom in nära tornet och kände av mig, var en sugga med två årsgrisar, det är tredje eller fjärde gången de gör på samma sätt. Nästa gång sätter jag mig i skjutstegen då de verkar ha lärt sig att alltid gå fram till tornet innan de entrar åteln.

Lite nya kultingar har även kommit på andra åteln.

Nästa vecka är siktet inställt på bäverjakt!

Fiske och suggor

Blev ett flugfiske i veckan och ganska snabbt fick jag två stycken regnbågar. Björkadammen var fångtsplatsen denna gången. På söndag är det torskfiske ute på Öresund och fisket verkar vara riktigt bra för tillfället.

På åtlarna är det bara besök av suggor sen en vecka tillbaka. Suggan på ena åteln har inte tagit med sig kultingarna än men de lär komma med inom kort.

Kultingar

Nu har suggorna grisat :)

Flugfiske

Äntligen var laxdammen till viss del isfri så det gick och flugfiska. Efter några kast högg det och en fisk tappades direkt och likdant några kast senare.

Satte på en ny fluga och bara några kast senare högg regnbågen och efter en kort drillning kunde 3,6kg båge håvas. Såg ett vak och slängde mot det och precis innan jag skulle dra upp flugan för ett nytt kast högg öringen på 1,4kg. Skönt att det äntligen börjar bli isfritt i dammarna!