Sädgrisar

Hemkommen efter storstadslivet i Köpenhamn behövdes det andsas lite lantluft igen :) Körde ut vid halv nio för ett kvällspass. Körde inom nya åteln såg en fin bock + en get men ingen aktivitet på åteln.

Kom sedan upp till berget och såg en del viltstigar i både kornet och veten men inga direkta grisskador så jag gick ned till åteln och kollade läget. Ingen som ätit majs men tjärpinnar välta så jag gick fram och tömde kameran på bilder och såg att där varit en stor gris som passerat. Satte mig i tornet en stund tänkte sedan gå upp på toppen för att kunna se ut över fälten lite senare klockan var bara halv nio.



Hade inte suttit speciellt länge förrän jag ser ett svart huvud sticka upp längs med sädeskanten, upp med kikaren och ser att en gris kommer gående, avstånd en 50m, den kommer närmre och jag ser att där några kultingar med också, sist i klungan kommer en annan svart gris men betydligt mindre än suggan. De kommer in på 20m innan de viker ut i kornfältet och till sist kommer de fram till mina spår och börjar vädra först för att sedan tvärvända.

När de kommer upp till kanten stannar den lite mindre grisen till men jag kan inte se om där är en pensel på den för det höga gräset på vallen. Sitter kvar med bössan uppe för att se om jag kan få en kulting för de lär väl komma i samma spår, men inte de springer in i skogen en bit längre upp och jag ser bara lite av kultingarna i gräset så skott uteblir...Kul att få se gris i alla fall. Sitter kvar till klockan 22 sen går jag upp mot bilen.

När jag kommer upp på vägen går jag ned en bit för att se ut över fälten, till min förvåning ser jag ett helt koppel med grisar komma gående från kornet över vägen in till vetefältet en 200m längre ned!! Vilken syn nu är det jakt igen.

Smyger ned längs vägen och jag ser att grisarna kom ut på vägen emellanåt för att sedan gå in i veten lika snabbt igen. Jag ställer mig en 50m från där jag tror de gått in i veten vid en viltväxel.

Hör hur där är grisar i kornet på min vänster sida, då ska de säker passera snart. Ser en ensam mindre gris komma ut en 40m längre ned, sätter mig ned och tar knästöd, hör samtidigt hur där är en frustande gris endast en lite bit till vänster om mig. Den mindre grisen grymtar och småspringer rakt emot mig, ska du inte vända upp dig snart tänker man, när den är ca 5m ifrån mig står den lite snett och jag låter skottet gå, plattfall och grisarna i kornet springer loss. Sitter kvar en stund men hinner tyvärr inte med när en kulting passerar vägen!!

Ja åteljakten är verkligen inte alls lika spännande som smygjakt i säden! En kväll man sent kommer att glömma fastän att det inte var en trofégris :) Kulting (gylta) på 20kg och nya Sakon invigd!!




Kommentarer
Postat av: Fredrik

Det där lät ju väldigt spännande. :)

Grattis till grisen. Fler lär det bli. :)

Kom precis hem själv från en händelselös sädjakt. Man blir inte klok på dem. Helt plötsligt är dem som bortblåsta.

2011-07-21 @ 02:06:54
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: kp

Grattis !

Visst är det kul med smydjakt :-)

2011-07-21 @ 09:02:18
URL: http://kpla.se
Postat av: jaktasle

Det høres spennende ut med smygjakt på grisen. det må prøves engang neste år..

2011-07-21 @ 11:53:07
URL: http://jaktasle.blogspot.com
Postat av: andersjakt.se

Roligt,Grattis till grisen och att Sakon blev invigd

2011-07-21 @ 12:54:52
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Peter på Hede

Grattis. Det är sånt jag väntar varje kväll skall hända mig.

2011-07-22 @ 22:31:31
URL: http://hede-hedebonn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0