Vildsvin

I lördags hade brorsan sett 4st vildsvin komma springade över fältet mitt på ljusa dagen och in i hans enetätning (två stora + två mindre), det är en inhängdad fårhage men nu är där öppet in eftersom fåren inte går ute.

Så i måndags åkte jag upp för att sätta mig på pass, gick en runda först på marken och såg en massa nya bök på vallarna och inne i hagen. En bäck delar hagen så där är lättbokat och en härlig miljö för svinen.

När det började att skymma hörde man att grisarna vaknat och började röra på sig, grymt och knak bara en 50m från där jag satt, men de vågade in komma ut i dagsljuset tyvärr. Det var en klar kväll så jag satt kvar till efter mörkrets inbrott och då vågade de sig ut ur tätningarna. En fick jag syn på men tyckte den var för stor så jag avstod från skott. Hoppas jag kan nedlägga ngn gris inne i hagen innan fåren släpps ut för då lär det bli kaos om där är både får och en massa grisar med kanske kultingar också...

En stor galt hade fastat på kameran på berget men han passerade bara förbi, inte vill han äta eller skrubba sig på tjärträdet!!

Mörrumsån

Premiärfiske i mörrumsån fredag till lördag men fiskelyckan uteblev för mig tyvärr. Det hade fångats ca 200 fiskar första dagen så det var rätt ok ändå. Fiskade både med drag och spinnfluga. På fredagen hade jag pool 15-16 på förmiddagen och på eftermiddagen 17-24, mkt folk i varje pool men på lördagen var det lite mindre tryck.

Får väl ge det en chans till om några veckor om det visar sig vara bra fiske via fångstrapporterna.

Körde in om jaktmarken i Maglehem på vägen hem och kollade av kameran! Suggan forsätter komma till åteln med sina små.

Blev lite jakt igår

Jag och Näslund åkte ut i skogen för ett vildsvinspass igår. Han fick sätta sig på nya åteln och jag satte mig på berget. Inte de bästa väderförhållandena direkt, riktigt blåsigt och ingen måne.

Vi satt ca två timmar på våra pass utan någon större aktivitet. Kameran på berget hade fått lite bilder på grisar, äntligen fastnade den stora galten som gäckat mig hela vintern då han bara gått på tjärträden men nu hade hade tagit en snabb runda upp om foderautomaten också.

Av kroppsformen på denna grisen vad tror ni sugga eller galt??

Bockhornet mättes till bronsmedalj i måndags förresten! Men det var precis 107,5 poäng blev det, gränsen går vid 105. Han tyckte att det var på gränsen för att ses som abnormt eftersom utlägget var alldeles för stort!

Imorgonbitti packas bilen och kursen går mot Blekinge, premiärfiske i mörrumsån fre-lörd! Ska bli spännande..

Griskontakt

Lite skumt väder blev det igårkväll. Dimman växte på under kvällen och ingen måne behagade att visa upp sig under tiden vi satt. Kom upp till tornet vid 19 tiden och satt till lite över tio.

Prasslade lite i skogen hela kvällen, men inte förrän vid 22 tiden hörde man riktiga knak som närmade sig, grisen kom till vänster om mig alltså från motsatt håll som de andra som kom sist. Det var en stor ensam gris som anade oråd och gick väldigt nära tornet, den stannade en 20m från tornet och stod och frustade ett tag sen stack den iväg igen. Kul att få se gris igen, av två pass har jag sett gris båda gångerna inte ofta det händer!!

Ser bra ut inför ikväll

Körde upp och kollade till åtlarna innan, på berget hade där inte varit någon aktivitet bara rådjur som fastnat på kameran!

Men på den nya åteln är där riktigt bra tryck, Peter var där upp och kollade till åteln i fredags då var all mat slut och tjärträdet skrubbat så han tjärade in trädet och reste pinnarna. Idag när jag kom dit såg det ut så här

Ikväll sätter sig jag och micke där!

Imorrn ska jag åka till en gubbe i Svedala och få bedömt rådjurstrofén jag sköt i höstas. Den var en riktig gammal bock, det ena hornet har ramlat av och det andra sitter precis fast, ändå sköt jag bocken i början i september!!

På söndag blir det jakt!

Det har inte blivit någon runda ut på marken eller för den delen jakt i veckan förutom i måndags då jag var uppe och satte i ett nytt batteri i nya automaten så den sprider klockan 20 varje kväll. I måndags var tjärpinnarna välta vid tjärträdet så där är gris kontinuerligt.

I söndags när jag och Peter skruvade ihop automaten kom där folk gående som var ute på promenad, ja det bevisar bara att där är mycket folk i omlopp och ingen kamera vågar man ha uppsatt där dessvärre! Den här allemansrätten är inte till fördel för oss jägare alltid!!

Kom lite snö igår men det hinner säkert töa bort tills på söndag, men månen kommer vi nog ha nytta av om det blir klart väder!

Trevlig helg!

Nya automaten uppsatt

Idag skruvade jag och Peter ihop nya automaten. Tyvärr var batteriet som jag köpt lite för stort så helt klart blev det inte idag. Grisarna hade varit där inatt också tjärpinnarna välta och trädet skrubbat.

Flyttade tornet lite ett bättre läge eftersom grisarna som kom i veckan kom bakom tornet, nu flyttade vi ned det en 30m så man kommer på tornet direkt när man ska sitta på pass

Igår styckade jag grisen, ca 10kg rent kött blev det!!

Vår i luften idag

Idag är det +8 grader varmt känns som riktigt vår i luften. Härligt!

Tog den vanliga rundan innan idag för att kolla till åtlarna när jag ändå var ute och körde.

På den nya åteln hade där varit gris efter jag hade gått hem igår, tjärpinnarna välta och rejält skrubbat! Där är det riktigt bra med aktivitet, trodde jag inte när jag satte igång den åteln för några veckor sedan. Ska bli spännande att sitta där när de vuxna blir lovliga i mitten av april!

På berget har där inte varit gris sen jag sköt den i tisdags inte så konstigt iofs. Tror det var en av grisarna från den flocken som fatsnat på bilderna som jag nedlade så där kommer nog vara lugnt ett tag fram över. Ställde om spridaren så den bara ger givor om 5sek/gång.

Inälvorna från grisen som jag lade ut på fältet hade en rovfågel utnyttjat som "åtel"!

Hade en snäll kollega som köpte en ny kikare till mig när hon var i USA så den fick jag igår. 10*42 förstoring, kommer till bra nytta till bockjakten i augusti om inte annat!

Vilket tryck det är på åtlarna nu..

Klart väder och lite måne ikväll och "FF", så jag åkte upp till nya åteln vid halv nio för ett pass några timmar. När jag kom upp såg jag att tjärpinnarna var välta, jag reste dem i onsdags så där hade varit gris nu igen!!

Efter ett tag kom där en dovhind, vinden var rätt hård ikväll och den snurrade hela tiden men doven verkade inte bry sig.

Vid kvart över tio hör jag att ngt kommer gående bakom tornet. GRIS, den går runt ibland träden och luktar, den var tvungen att passera mina fotsteg och den drog lite för att göra det men tillsist går den fram till åteln och skrubbar sig på trädet några sekunder.

Jag hör att där är en annan gris som frustar till och grisen som skrubbar sig springer iväg. Hör hur de går runt och vädrar men efter ett tag kommer båda fram till åteln, ser att det är en vuxen, nummer två är ett gränsfall för att vara en årsgris så jag avstår från skott ikväll.

Spännande var det ialla fall och ibland räcker det att få studera detta roliga vilt!! Lite nysnö på marken och halvfull måne gjorde det lätt att se grisarna ikväll.

På söndag ska jag och Peter sätta upp foderautomaten på den nya åteln. Imorrn får det bli styckning av grisen från i tisdags och sen ska ytterfilén från den hamna på tallriken på kvällen :)

Grisen som föll igår

Här kommer bilderna från gårdagens jakt!!

Kameran sätts upp

Vildsvinen träder in på arenan :)

Grisarna har gått fram och åtelbelysning har satts på.

Skulle bara sätta upp kameran

På berget ikväll men tog med bössan ifall där hade varit aktivitet sedan i söndags. När jag kom fram såg jag att halmen var upp och nedvänd och tjärpinnarna låg ned så visst hade där varit gris sedan sist.

Ikväll blåste det sydlig vind > 6m/sek och eftersom åteln ligger i slutet av ett fält tog vinden i rätt bra men i förhållande till åteln var vinden ok. Brukar annars bara sitta i nordlig vind då skogen tar upp det mesta av blåsten då.

Satte mig lite innan åtta men eftersom vinden tilltog bestämde jag mig för att bryta så jag gick ned och satte upp kameran, tjärade in trädet och spred ut lite majs från automaten. När jag satte hinken under tornet fick jag för mig att sitta en liten stund till eftersom klockan inte var så mkt.

Hann knappt upp i tornet förrän jag hörde att det var mer än vinden som prasslade bakom mig och ut kom tre årsgrisar 20m från tornet, som tur var var vinden perfekt, de bökade lite i åkern sen sprang de fram till åteln. Inne i salixen hörde man hur där var fler grisar, en som stod och frustade antagligen suggan.

Årsgrisarna gick fram till åteln och började härja ibland halmen. Eftersom det inte var så mkt måne ikväll bestämde jag mig för att testa åtelbelysningen för första gången. Valde att sätta på det gröna LED-ljuset (kan även välja rött) med fjärrkontrollen och förväntade mig att grisarna skulle springa iväg, men ingen reaktion!

Perfekt. Nu var det bara att studera dom ett tag och tillsist stod en rätt till med bredsidan och jag lät skottet gå! Alla tre rusade som i en båge ut på fältet istället för in i skogen. En trillade ihop 10m innan skogskanten... YES

En perfekt årsgalt var det som föll ikväll. Hade inget extra minneskort med mig ned eftersom jag inte tänkt byta kort ikväll :) Bild kommer på den imorrn!!

Grisar på den nya åteln!!

Åkte upp och kollade kameran innan som sitter på den nya åteln och där hade varit besök igår natt!! Åkte hem vid nio och den första kom inte förrän klockan 01!!

En stund senare kom ett fint gäng med grisar!! sex stycken som fastnade!

Ingen bra tid dessvärre som de kommer på besök, hoppas de kommer fram tidigare senare i veckan så man kan ta ett pass!!

Vilket väder idag!

Riktigt vårväder här nere i södra skåne idag! Åkte förbi berget på vägen hem innan så jag passade på att kolla till åteln och gå en runda på brorsan mark! Hann ta ett foto på ett rådjur på väg in i dungen :) Hans vallar är rätt sönderbökade sedan i höstas som ni ser.

Åteln hade varit välbesökt, nu sitter ju tyvärr inte kameran där. Nu tjära påsmetat och ny halm utspridd under åteln för att grisarna ska uppehålla sig längre när de väl är där.

Ikväll ska jag ut och sätta mig frågan är bara var, får se vad jag bestämmer mig för!! Trevlig söndag!

Fisket i igår

Igår körde jag och Frank upp till Harasjömåla för att vara med på premiären i flugströmmen. Fick stugan direkt på morgonen så vi lastade av packningen och åt lite frukost och avnjöt en kall :)

Klockan 8 drog fisket igång, och de tog inte många kast innan jag hade en känning i linnan, kastet efter small det på en båge och en bra fight inleddes, fisken håvades och dagen var räddad :) Tror den vägde 3,5 kg.

Fortsatte uppåt och fiskade med samma orange maskenfluga, hade en del känningar men inget som fastnade. Kollade flugan efter ett tag och såg att kroken var av. Inte så konstigt inget hade fastnat. Så jag gick tillbaka till poolen där jag hade haft hugg. En grön mask hade jag satt på och i första kastet i den poolen sög det till i linan, en större fisk kände jag direkt att det var. Flera gånger hade jag den inne vid kanten, men den fick inte plats i håven! Så tillsist fick jag in fingrarna mellan gälarna och kunde svinga upp fisken på land!! 5,4 kg regnbåge dagens andra men också den största för dagen som kom upp!

Totalt blev det sex regnbågar, tre fick gå tillbaka och tre bågar blev sex filéer som ligger i frysen.

Dagen sista, 3,2kg men också den med helast fenor! Bra fight.. Frank fick en öring som han blev glad över!

Dagens fiskar!

På vägen hem i förmiddags körde vi inom Maglehem för att kolla av kameran. En sugga som redan fått smått och de ser inte ut vara gamla!!

Aktivitet på nya åteln

Åkte upp för ett premiärpass på nya åtel ikväll. När jag kom fram såg jag att tjärpinnarna var välta och de var de inte igår så jag satte mig en två timmar, men inga grisr bara två rådjur behagade titta förbi. Skönt väder ingen vind alls och inte alltför kallt!!

Lite bilder på kameran men tyvärr hade inte vildsvinen fastnat, kameran var inte tillräckligt riktad mot tjärträdet, typiskt. Men lite hjort och rådjur hade fastnat..

På fredag är det dags för premiären i Harasjömåla!! Äntligen får man blöta den nya fluglinan och förhoppningsvis drilla några bågar!!