Fortsättning bockjakt 2016

Satt ute några kvällar förra veckan på pass.
 
I början av augusti såg jag en räv nere i enet som jag inte kom åt. I tisdags hann jag precis upp i tornet då jag såg räven börja röra sig från mig, den sprang utmed bäcken och efter en vissling stannade den upp och skottet tog perfekt.
 
 
 
 
Åkte vidare och satte mig i ett torn vid dammarna där jag aldrig skjutit något. Vid klockan 20:15 får jag syn på en bock på 300m, den kommer gående längs stengärdet mot mig och efter en stund kommer den i pass, skottet går på 20m avstånd med bra utgång. Bocken hade kraftig diarré så jag mejlade SVA, se svar nedan. Bocken var i bra kondition och alla röda organen var ok (jag är godkänd viltundersökare).
 
 
 
 
________________________________________________________________________________________

Hej Daniel

Det är känt att rådjur kan drabbas av kroniska diarréer, men ännu har ingen egentlig orsak hittats. Man har undersökt tarmflora utan att hitta något gemensamt mellan de undersökta djuren. Eventuellt kan det handla om foder då det observeras mer på vissa områden/när djuren börjar beta på vissa marker.

 

Om djuret är i gott hull och de röda organen är ok finns det i dagsläget inget som talar emot att äta köttet. Då det troligen är en lokal tarmpåverkan och djuret ändå klarat av att hantera samt föda sig bör det inte vara någon risk att äta köttet. Det som brukar bli ett problem är att man vid passning har svårt att hålla avföring från slaktkroppen, så det uppstår ett hygienproblem. Då ska man självklart inte äta påverkat kött.

 

Hör gärna av dig vid frågor, och om du skjuter fler djur med diarré är vi intresserade av att få in material för undersökning

_____________________________________________________________________________________

I torsdags sköt min kompis en bock någon km ifrån där jag sköt min och den hade ingen diarré.


Kommentarer
Postat av: JaktAsle

Grattis med rev og bock. Reven såg stor ut, men kanskje bare på bild.

Svar: Tack! Det var en valp, bilden som ljuger :)
Daniel

2016-09-05 @ 15:03:42
Postat av: Angelica

Jätteintressant blogg!! :)

2016-10-02 @ 09:56:27
URL: http://www.kennelpolarjagarn.com
Postat av: Oscar

Hejsan! Hittar inga kontaktuppgifter till dig på din fina blogg. Hör av dig. Skulle vilja komma med ett erbjudande. Mvh Oscar

2017-09-04 @ 10:43:32
Postat av: tony håkansson

Hej! Har du märkt den nya boken som heter Trofe? En intressant bok om hur man ser på trofeer av olika slag och boken diskuterar också vad en trofe är. Intressant med trofeer från hela världen!

2017-09-18 @ 00:39:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0