Bockjakt på Bornholm

Dags för årets bockjakt på Bornholm. Vi bokade färjan i god tid i år till bra pris och vi kom fram i bra tid klockan 20 på kvällen den 15e maj. Installerade oss och körde en runda för till markerna, vi såg redan då gott om rådjur ute på fälten. I Danmark är det lite annorlunda än här hemma då man bara får jaga från solens uppgång till solens nedgång.
 
Första morgonen hade jag två hondjur i pass, ingen av oss tre som hade jaktlycka. Efter jakten dags för bockfrukost med andra jägare från trakten. Pölse och några öl till det sen somnade man gott.
 
 
 
Hondjur i pass första morgonen, bocken jag sköt stod nästan precis på samma ställe.
 
 
Satt på samma pass på morgonen som på kvällen den 16e och på kvällen smög jag fram till skjutstegen, kollade ned i dalen och där stod en bock, klockan var bara 18:15 när skottet gick.
 
 
Morgonpasset den 17e satt jag först på ett ställe men utan några djur så jag smög runt lite. Kom fram till några hagar och där inne stod en bock. Inget kulfång så jag släppte den bocken. Gick upp och satte mig vid sju tiden i en annan stege och såg ett djur på långt håll, djuret kom närmre och närmre och då såg jag att det var en till bock. Tillsist kom den in på närmre håll och jag lyckades få ned en gaffelbock.
 
 
 
 
 
 
Imorse blev det sovmorgon, då det blir brist på sömn som bockjägare! Snart dags och åka hem till Sverige igen!
  

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Grattis!

2013-05-18 @ 22:16:37
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0