Eftersök

Åkte ut till Maglehem igår med två kompisar för lite jakt. Såg en dovhind på kvällen men inget fällt.
 
På morgonen hade jag en get två kid vid passet rätt tidigt. När klockan närmare sig sju dök där upp ett rådjur till, såg att det var en bock men på ganska långt håll. Hade med mig mitt nyinköpta tripod som jag tyckte mig ha bra stöd med så jag siktade in mig och kramade av skottet. Bocken sprang i full fart rätt över fältet och in i skogen på andra sidan, ca 150m. Gick fram och hittade benbitar och en del blod. Spårade mig fram till gränsen och stötte upp bocken två ggr innan jag gav upp.
 
Fick efter många samtal tag i jaktledaren på andra marken som tipsade mig om en kompis till honom som gör eftersök så jag fick tag på denna hjälte som ställde upp en söndagmorgon. Bocken hade nu fått ligga i en 2 timmar innan vi påbörjade eftersöket. Wachteln drog igång och fick upp bocken två ggr innan hundföraren tredje gången kunde gå fram och sticka bocken. Wachteln hade bitit tag i bakbenet på bocken så tillsist fick vi slut på lidandet!
 
Skottet satt några cm för lågt, in lite för lågt och sen hade kulan vinklat snett nedåt. Riktigt skönt att det blev ett bra slut på det hela....
 
Än en gång tack till Henke & Dante som ställde upp idag!!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

Ska inte hända men det händer. Bra att du fick tag i eftersöksekipage som kunde hjälpa till.

2012-09-09 @ 23:23:59
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0