Helgens jakt

I söndags kände jag mig frisk och begav mig ut till Maglehem för ett pass. På plats i tornet i gryningen med bra vind men ett duggregnande hela passet. Efter ett tag hörde man knak inne i salixen och ut kom där get med två kid springande. De ställde upp sig fint och kollade in i salixen mot det knakande ljudet. Släppte rådjuren och hoppas det andra skulle komma ut men tyvärr inte.

På väg ned mot åteln för att sätta i batteriet fick jag syn på get+kid. Smög fram så jag hade dem på 70m, hade perfekt stöd men jag kände inte för att panga. Det räckte med att känna att jag kom in på bra håll :)

På kvällen blev det ett pass på berget. Hade fyra rådjur ute, bock+get gick på åteln 20m framför mig i 30min men de fick givetvis äta i lugn och ro. Tyvärr inga grisar som kom ut.

Imorse blev det en smygrunda på marken vid Veberöd, fick syn på en dovhjort först den stod i siluett på en höjd med himlen som bakgrund, den fick syn på mig också och hoppade iväg. Smög vidare och såg en flock hjortar på väg ut från marken, låg och kollade på de en bra stund men de skulle ut på fälten, ca 20-30 st, vacker syn!

Lade ut lite betor sist på åteln, ca 50kg och trodde inte det skulle gå åt så fort. Men idag var allt slut. Grisar i massor de senaste nätterna. Och årets första kultingar har fötts....får se när suggan kommer med dem tar väl några veckor. Nu får man se upp och inte skjuta ensamma stora i tron om att det är galtar.













Kommentarer
Postat av: Kent

Jäklar vad gris och hjort du har....Nee...Jag e inte avundsjuk......eller nått =)

2012-01-10 @ 13:04:38
URL: http://kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Åh vad rådjur du har, önskedröm för Ayla som vill få något skjutet för sig. Vi har inte egentligen råd att skjuta några. Det är så några på marken.

2012-01-10 @ 13:34:45
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Jaktasle

Bra med dyr du har på marken. Nye grisar var vel litt tidlig? Håper de klarer seg.

2012-01-10 @ 14:50:40
URL: http://jaktasle.blogspot.com
Postat av: Daniel

En del gris ska ut o sätta mig ikväll. Mellan 20-23 får det bli.



Jo lite tidigt, blött i markerna och i veckan kommer kylan, vi får se när o om de fastnar på kameran!

2012-01-10 @ 18:18:27
URL: http://danielsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0