Fyra galtar och en kronhind

Elva jägare var vi som samlades imorse i -10 för en drevjakt. Vi tog först den stora salixodlingen som jag har min åteln vid. Ställde ut nio passkyttar på bra pass som vi känner till sen vi hade småviltsjakten för några veckor sen  då såg vi var grisarna drog ut. 

Idag hade vi tyvärr inte en gris inne i den odlingen trots att de hade varit på åteln inatt. Själv hade jag klockrent läge på ett smaldjur på 50m efter en liten vissling som fick den att stanna, men idag var rådjuren fredade, vi satsade på den sista kronhinden vi hade på licensen och vildsvinen. Fem kron sågs i första såten men ingen av oss kom till skott.  

Men i sista såten var där djur inne. Brorsans sambo hade till och med sett en gris kommande inspringande i såten under tiden vi jagade av den andre såten. Hundarna var trötta efter att ha jobbat bra i första såten, men med lite hjälp av hundförarna så gick två brungrisar upp till Pelle som förvaltade chansen bra. Innan dess så kom den ena galten till Johan den ena hundföraren som sköt en av de stora galtarna.

Micke kallade på radion att där var fler svin inne så jag Micke och Nisse gick in i tätningen, tog inte många sekunder innan en stor gris går loss, har den på 30m med bredsida men släpper den,Grisen blir påskjuten av en annan passkytt.

Nu i efterhand ångrar jag mig lite för jag följde blodspåret direkt efter skottet av den ene passkytten, stannade när det blev riktigt tätt. I efterhand berättar de andra att grisen gick upp två meter från dår mina fotspår slutade......

 

 

 
En av galtarna som jag avfångade efter eftersök, fick ok av grannarna och gå in på deras mark. Galten gick upp från sårlegan 200m från skottplaten sen gick den 400m till efter att den blev stött under eftersöket. Sen språrade jag och Peter den sista biten, den låg inne bland högt gräs och där tog det slut. Skönt att alla djur som påsköts idag har gått till de sälla jaktmarkerna!
 
 
Pelle hade Diana  med sig och sköt en dubblé. Bra skytte!!
 
 
 
Nisses första klövvilt blev en kronhind.
 
 
 
En av hunförarna Johan sköt galten som hänger närmast till!
 
Passar på att tacka alla goa jaktkamrater för en riktigt trevligt dag.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Det är bara att gratulera.....men uhh stå på pass i -10, vi bangade älgjakten idag

2012-12-08 @ 23:04:40
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Jaktasle

Wow høres ut som en kul jaktdag. Bra størrelse på Galten som henger nærmest også. Inget problem med -10 om det er litt action i skogen:)

2012-12-09 @ 09:26:35
URL: http://jaktasle.blogspot.com
Postat av: Nisse

Grym jaktdag! Fina djur men det ser ut att saknas en del av galtarna där hänger... :-)

2012-12-10 @ 08:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0