Ikväll tog jag rätt beslut....

Åkte upp till nya åteln för ett sista pass med gamla bössan innan siktet ska åka över på nya Sakon. Kom upp vid nio tiden allt lugnt fram till halv tio då man hörde att ngt rörde sig men inga direka knak så misstänkte rådjur och mycket riktigt en liten bock kommer gående bakom åteln! En stund senare kommer en räv springade och går ned i sitt gryt som ligger en 20m från åteln. En stund efter det kommer två harar springande, passerar precis förbi rävgrytet och upplevelsen känns lite komisk. Tänk om de vetat om vilket fara de passerade :)

Nu var det bara vilsvin som saknades för att kvällen skulle bli komplett och mycket riktigt lite över 22 hör man knak och fnys bakom åteln. Grisen går runt och kommer ut till höger om mig bara en 5m nedanför tornet!

Lite ljus kvar fortfarande men den passerar snabbt innan den går fram till majsen och börjar smaska i sig den. Tar upp kikaren för att se om jag kan avgöra kön, känner mig väldigt tveksam emellanåt om det verkligen är en galt eller sugga.... Ja tiden går och man sitter där och tänker är det en galt eller vad? Skulle ju kännas hemsk och skjuta en sugga och sabba stammen vid denna nya åteln. Vid kvart över elva smaskar grisen fortfarande i sig majs och jag bestämmer mig för att tända lampan på bössan, nu vill jag åka hem. Grisen far iväg som bara den.

Ja bilderna på kameran talade om för mig att det är en sugga som går där som har lagt kultingarna i boet. Tjärträdet var rejält skrubbat så där går säkert fler grisar än denna. Men vad glad jag är just nu att det inte gick iväg ett skott.

Ensamma grisar vid denna tiden på året är lurigt! Tänk på det!!




Kommentarer
Postat av: jaktasle

Spennende tid med mye vilt å se. Snygt gjortå inte skjuta, grattis.

2011-05-13 @ 09:09:44
URL: http://jaktasle.blogspot.com
Postat av: Anders

Ja det är inte lätt att veta vad som kommer ut ibland, men du gjorde rätt är man osäker är det bättre att låta dom gå.

2011-05-13 @ 13:11:12
URL: http://www.andersjakt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0