Tacka snön....

För att jakten gick bra idag!! Tog mig ut till Maglehem ikväll för ett grispass. Äntligen blåste det en lagom vind från SV, klart väder och marken täckt av snö.

Kom ut till marken lite innan 19 tiden, hade en säck med majs och en burk tjära med mig ned till tornet. Eftersom tjärstubben är 30m från åteln började jag med att tjära in innan jag tog plats i tornet. Mkt kläder och rånarluvan för att undvika kylan!

Klockan 19 gick automaten igång och spred ut en giva majs. Vinden tog i rätt bra och jag tyckte inte väderprognosen stämde riktigt, men men det avtar säkert och emellanåt gjorde den det och jag kunde lyssna efter knak i skogen. 

Tyckte mig höra ngt som rörde sig mot åteln, tog upp bössan för att se bättre och ser en mörk skugga till höger om åteln, det måste vara en gris där står! Visst är det en gris men tyvärr modell större...Aja kul att se en gris ialla fall.

Grisen försvinner rätt fort allt, ser lugnt ut, men efter en 10min kommer en ny gris ut, trodde först det var samma, men nu ser jag att denna är betydligt mindre än den första. Avvaktar en 5 min innan grisen står bra till och jag har snön som bakgrund. Låter skottet från 30.06:an gå och grisen sätter av i en himla fart!!!!

Ringer micke och meddelar att jag skjutit på en gris och att jag nu ska se om jag kan leka hund :) Går ned och hittar skottplatsen, tydligt spår av en träff...



Beger mig in i skogen och följer blodspåret, inte helt lätt eftersom det är lite blodstänk här och där bara+en massa andra spår. Men efter en 50 m ligger grisen!!!



En perfekt årsgris, brun och fin i pälsen. Grisen hade stått lite snett så skottet hade gått in i lungan och ut lite för långt bak, så en del maginnehåll men tarmar hade klarat sig som tur var.. Därför blev väl flyktsträckan så pass lång. Sen var det bara att knyta selen om halsen på grisen och börja gå de 300m till bilen, inga problem med snön och en 35kg gris bakom ryggen!


Åtelkameran tar visst inte bilder på alla grisar för de som kom ikväll hade inte fastnat. Men där var bilder på grisar de senaste kvällarna :)


Kommentarer
Postat av: Anders

Roligt för dig, GRATTIS :)

2011-02-25 @ 10:04:46
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Peter på Hede

Grattis,det är roligt när det lyckas och snön är inte bara till besvär när man skall leka hund

2011-02-25 @ 11:22:14
URL: http://hede-hedebonn.blogspot.com/
Postat av: Fredrik

Det där gick ju bra Daniel. Grattis till en precis perfekt gris. :)

Håller med dig och föregående kommenterare. Snön är väldigt bra vid vakjakt. Både när man sitter, ska skjuta och för eftersök.

2011-02-25 @ 12:36:30
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: Christian

GRATTIS!

2011-03-01 @ 11:54:02
Postat av: Christian

Grattis!

2011-03-01 @ 11:55:11
URL: http://chriistian1.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0