Lyckad drevjakt

Dags för drevjakt ute i Magehem idag, vi var ett lagom stort gäng idag på 7 passskyttar och en hundförare med en tysk jaktterrier som samlades klockan 10 vid husvagnen. Utpostering av skyttarna innan hunden släpptes. Vi hade inte stora förhoppningar eftersom de andra drevjakterna denna säsongen inte gått något vidare men idag skulle det bli helt annorlunda.

Tysken får upp något och drar igång och skällar, det visar sig vara en grupp om 5 rådjur som hunden splittrat, en get kommer farande i full karriär en 40m från mitt pass men den får gå vidare. Nästa meddelande på radion är att där är dovhjortar på väg till mig och min passgranne. Efter ett tag kommer är ut en flock på 6 djur, får flocken att stanna med hjälp av en vissling och siktar in mig på en av dem. Alla vänder om och springer tillbaka in i såten, attans trodde jag missat.

Det smäller lite på alla pass och en bock rapporteras ligga. Efter ett tag ser jag en stor gris komma inne i såten, tar inte lång tid innan den kommer ut 50m längre ned där hjortarna kom, håller framför grisen men tyvärr bom skulle det visa sig, passgrannen ser grisen springa iväg 300m in i skogen.

Passgrannen skjuter nästa skott och fäller en fin årsgris. Ska lägga in en snus då jag ser en brungris passera mig på 25m inne i skogen, meddelar passgrannen och ganska omgående kommer tre smällar, grisen ligger!

Eftersök på djuren som inte hittats och hinden jag sköt på ligger efter 30m, ett perfekt lungskott. Jag och Pelle går med hans labbe och spårar upp en hind som får avfångas.

Sen var det bara och dra ut alla djuren ur skogen och efter det grillning med välförtjänt korv!!





En mycket trevlig och lyckad dag i goda vänners sällskap!!!


Kommentarer
Postat av: Jaktasle

en bra dag. grattis med hjorten. synd med galten. Bra med vilt tydligen

2011-12-17 @ 16:49:03
URL: http://jaktasle.blogspot.com
Postat av: Anonym

Grattis!

Vilken spännande och trevlig jakt ni har haft idag.

2011-12-17 @ 18:05:24
Postat av: Emmelie

Härlig dag med mycket vilt! Vår jakt gick inte lika bra idag, men en liten bock fälldes av min passgranne. Jätte kul oavsett för mig som ännu är en smula oerfaren, allt är spännande! Mest beklagande var när de satte mig på ett fält när vinden låg på i 90 graders lodrätvinkel med snöblandat regn mitt i ansiktet, antar att man får de på köpet när man jagar ;)

Grattis till hjorten!

2011-12-17 @ 19:01:48
URL: http://emmeliemagnusson.blogspot.com/
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Oj vilken jaktdag ni haft! Grattis till er alla. Så var det inte för oss, suck....

2011-12-17 @ 21:54:58
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Christian

GRATTIS!!

2011-12-18 @ 14:50:51
URL: http://chriistian1.blogspot.com
Postat av: Kees

Är man på Tivoli och skyttar björnar då passar ni på att tömma skogen,min tur nästa gång.

Grattis!



Holländaren

2011-12-19 @ 19:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0