Fiske och hjortjakt..

I helgen som var gick den årliga fiskeresan till Harasjömåla med mejerigänget av stapeln. Jag och F kom inte upp förrän på fredagkväll så de andra hade redan fiskat på fredagen i sjöarna men med magert resultat.

Kvällen avnjöts med en god middag av grillad älg med tillbehör. På lördagen stack vi från stugan vid sju, själv vaknade man redan vid halv fem och var ivrig att komma iväg på fisket men man fick lugna sig ett tag.

Det var en riktig kall morgon med minusgrader, då brukar inte fisket vakna förrän solen värmt upp vattnet. Men denna morgon var de tvärtom. Efter bara några kast krokade jag på en regnbåge nedstömms och snabbt efter nummer två längre upp. Riktigt bra fight var de i fisken. Sen var det stiltje för mig hela dagen fram till klockan 16 då jag fick på en stor fisk längre upp i strömmen i en stark forspool. Efter en tuff fight kunde F kroka firren till mig. 4,5kg vägde den och helt hela fenor riktigt kul! Störta fisken för dagen tog Janne en tjockis på 5,7kg. Annars var det ganska trögt för de flesta, en del som blev FF :)







Kvällen igår var riktigt kanon så efter att ha kommit hem och vilat lite kunde jag inte motstå att åka ut på pass. Helt vindstilla och solen värmde på bra. På vägen ned till tornet såg jag att där redan gick några rådjur ute men de var inte de som jag var ute efter så jag traskade på och de hoppade in i salixen. Efter en timme kom de ut igen men geten hon var väldigt misstänksam. Sex sju rådjur gick ute och åt i stubben men kiden får växa till sig lite mer.

Så efter ett tag såg jag en större silluett uppe på backen. Kollade i kikaren en dovhjort :) Avståndet var 300m och fullt med rådjur ute så smygjakt på den var inte att tänka på. Rådjuren kollade dessutom in i salixen hela tiden, och man hörde knak så där var med djur på ingång.

Efter tag ser jag två kronhjortar komma ut från salixen och därefter ytterliggare en hjort. En fyrataggare med hind och kalv går ut på stubben och börjar äta. Klockan är ganska mkt ca 18:30 så ska jag skjuta får det bli nu. Hjortarna har gått en 100m ut på åkern och jag bestämmer mig för att skjuta kalven. Siktar bakom bogen, smällen går och hjorten springer iväg, den lägger sig längre ut efter en 80m ca. Ringer assistans och brorsan  kommer med traktorn! Det var en fin kalv som fick bita i gräset!





Kommentarer
Postat av: Anders

Fint Grattis :)

2010-10-19 @ 15:13:19
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Fredrik

4,5 kg på fluga... :) Fiiint. Grattis.

Får nog bli flugströmmen nästa gång.

2010-11-02 @ 09:58:14
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0