En tänkt bockjakt som blev något annat.....

ikväll för min del.

Åkte upp till berget efter att ha pratat med lillbrorsan, de hade tröskat det mesta av fälten där uppe sa han. När jag kom dit var fältet vid tornet bara tröskat i kanterna men det passade perfekt med tornet intill salixodlingen.

Smög mig ned till tornet men missade att där redan stod get och bock i veten och vips sprang de in i salixen, typiskt. Kom ned till tornet lite efter 19 tiden. Rätt som det var stack där uppe tre rådjurshuvuden i fältet, kollade i kikaren, get med dubbelkid.

Lite efter klockan 20 kom där ut en kronkalv och kronhind för att mumsa i sig lite vete. De gick och betade i lugn och ro men de kollade ganska ofta in mot salixen precis som där mer var mer djur på ingång, de hade gått ut där bocken och geten gått in så jag trodde det var dom som skulle komma ut, men icke.

En stor svart gris kommer ut, från tornet var avståndet ca 200m så ett skott var inte att tänka på. Hjortarna och rådjuren hade gått in i salixen igen så jag snabbade mig ned från tornet för att påbörja en ansmygning. Grisen gick nämnligen ifrån tornet.

Smög längs med kanten men rätt som det är går ut hjortarna ut igen....typiskt nu kommer de säkert få grisen att försvinna, och mycket riktigt när jag kommer längre fram är där inte ett djur kvar i vetet.

Sätter mig ned vid kanten en stund eftersom klockan bara var halv nio. Då kommer där ut ett kid 20m ifrån mig, så efter en stund ser jag att grisen kommer ut igen längre ned i svackan, syns tydligt att det är en galt. Det är bara att chansa och hoppas att galten ignorerar att kidet blir skrämmt, så blir också fallet, nu är det bara jag och grisen, avståndet är 150m.

Smyger mig längre fram, lägger mig ned och fäller ut harrisbenstödet, tycker fortfarande avståndet är för långt så jag smyger närmre.

På ca 100m lägger jag mig ned igen, avvaktar en 5min innan galten står bra till i en öppning i veten. Skickar iväg en kula och grisen faller ihop på plats. Ännu en lyckad jakt är ett faktum...








Kommentarer
Postat av: Fredrik

Schyst!! :)

Stort grattis.

2010-08-30 @ 07:57:24
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: Mimmi

Hej



Tycker du det är snällt att döda dessa vildsvin och andra djur...



Hoppas du får rävskabb!

2010-08-30 @ 09:13:18
Postat av: kent andersson

Härligt. Kul när det lyckas :-)

2010-08-30 @ 17:53:26
URL: http://teamreleaser.blogspot.com
Postat av: kent andersson

2010-08-30 @ 17:55:57
URL: http://kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Anders

Stort grattis!!! Roligt när det händer saker :)

2010-08-31 @ 12:08:15
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Anders

Grattis, det är så jakt ska vara!! Såg fin ut.

2010-09-01 @ 09:22:27
URL: http://tidforjakt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0