Jakter i sommar

Tyvärr höll jag inte mitt löfte om att göra en uppdatering per månad! Lite försenat kommer här lite bilder från jakterna sen i juni.
 

Predatorjakten har gått över förväntan tre rävar och tre gävlingar har jag fått ´fällt.

 

Skjuta räv är något jag gör så fort jag får tillfälle och det har blivit tre stycken årsungar på två av markerna. Uppe på berget är vi redan uppe i fyra rävar sen i juni, en vuxen och tre ungar. 

 

Bockpremiären var spännande och jag lyckades locka in bocken den 17e på morgonen, när han var inne på 10m lät jag skottet gå. Dess för innan smög jag på två suggor med kultingar som gick mellan majsfältet och rapsstubben. Veckan innan när vi tröskade rapsen var där 15 vildsvin inne, kompisen hade två årsgrisar i pass men tyvärr klickade bössan för honom. 

 

Jag har haft flera bockar i pass efter detta men jag har låtit dem gå, har en fin sexa som lär vara på gränsen till medalj i år så han får gå till nästa år.

 

Igår körde jag smygjakt på ”möllan” och jag fick efter en stund syn på nio hjortar som sprang rundor, smög mig närmre och kom in på en spets, när jag visslat fast honom och tryckte av hände inget, slutstycket hade åkt upp en bit så snabbt ned med det och hjorten stod kvar, en bra lungsmäll och han la sig efter 40m inne i björnbärsslyet. 

 

Kronbrunsten är i full gång och brölen ekar på kvällarna, måndagen den 9e kör vi igång med det och förmodligen blir det älgjakt på onsdagen.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0