Dags för kalle anka middag :)

20110930333 (MMS)

Andjakt

Jag och en kompis tog en runda vid dammarna på berget på idag. Tre dammar är där som brukar hålla lite änder. Första dammen var där bara en ensam and "hona", såg den simma ut från buskarna men sen in igen, och i vattnet vill man ju inte panga dom så vi lät den vara. Damm nummer två var tom men i damm nummer tre som är störst och som brukar hålla änder flög där upp en flock. Två stycken fick ned! Ställde mig i skymningen och väntade och där kom två stycken men tyckte det var lite för mörkt för att skjuta.

På fredag ska dom tillagas!

Inga grisbesök på någon av åtlarna.

Nya grisar

Satte upp kameran på nya åteln innan helgen, när jag kom dit igår för att kolla låg kameran på marken igen, den där grävlingen hade varit igång och bökat ut den. Nu fick jag sätta den på ett träd istället tills grävlingen "försvinner".

Bilder på fem stycken årsgrisar. Nu får kameran sitta där några dagar för att se om de kommer på lite bättre tider. Man hör väldigt tydligt att det trillar ner mkt ekollon när man är i skogen, hoppas trots detta att grisarna fortsätter gå på åtlarna.

Fiskehelgen i Harasjömåla

Blev upplockad vid elva tiden i fredags sen stryde ví kosan mot Blekinge för fiskehelgen. Löste eftermiddagskort i småsjöarna. Vi åkte till Björnagylet som är en liten mindre av sjöarna men en riktig mysig damm att fiska i, dessutom hade vi turen att där var gott om platser att fiska vid.

Tog inte många kast innan det sög till i linan och efter en stund kunde jag landa helgens första, en fin båge på 2,5 kg som nappat på en orange "masken fluga". Vädret slog verkligen om ena stunden sol och nästa regn. Men fisket blev inte negativt påverkat av detta. Jag fick en till på 1,5kg senare på eftermiddagen på en liten montana. De andra två fick varsin så kul att ingen blev FF.

Fisket i strömmen igår var riktigt trögt för de flesta. Mkt fisk som bara stod och väldigt lite intresserade av att hugga. Fick två stycken på hela dagen största på 3,5 kg.

Fint väder ikväll så det för blir en runda med bössan senare ikväll, ska börja med och se om där är några ankor vid dammarna!

Åtelkoll idag

Idag är jag ledig från jobb så jag körde ut nu på morgonen för att kolla till åtlarna. Den på berget var där bara tre bilder på grisar de är nog lite tveksamma eftersom foderautomaten är flyttad en 20m inte riktigt hajat det än, de går på tjärträdet så de är där.

På den andra marken är där bra med aktivitet så jag flyttade kameran dit idag. I måndags var jag och köpte en beg 200l fodertunna som ska upp på nya åteln, den andra tunnan håller inte riktigt tätt för majsen har satt sig några gånger nu på sistonde. Får bli att fixa det nästa vecka.

Om en liten stund går färden mot Blekinge och den årliga fiskeresan med gamla kollegorna! Om där finns tid och ork på söndag blir det lite andjakt.

Trevlig helg!

Så blev det en bock till :)

På marken utanför Veberöd imorse. Satte mig i skjutstegen vid halv sex tiden till klockan sju men ingen aktivitet där. Gick bort till ett nytt kantarellställe jag hittat och plockade på mig en del. Gick sen gick jag upp om ängarna för att se om där var något ute denna fina morgon.

Rätt som där hoppar där upp en get med två kid när jag smyger i skogen. De märker inte av mig och jag står och kollar på de en stund innan geten till sist blir misstäksam och skuttar iväg med sina två kid. Vad jag inte sett var att där även stod en bock på åkern precis brevid som också hoppar iväg med de andra. Attans också men så skrämda av mig kan de inte ha blivit tänker jag. Ser att de springer in på marken en 200m längre fram.

Snabb ansmygning fram till ängen och när jag är en bit ifrån ser jag att där står ett rådjur och betar. Jodå det är bocken! Smyger närmre och på en 70m sätter jag mig ned och tar knästöd och inväntar att bocken ska komma i fritt skottfält. Efter en stund gör han det och jag får in ett högt bogskott. Bocken faller i skottet och jag känner mig nöjd med att äntligen få fälla bock nummer två på denna marken. Smygjakt är pulshöjande :)

Kantarellerna blir kanon att ha till älgsteken senare idag!

Dom där vildsvinen....

Blir man aldrig förvånad över. Satte mig i nya kojan ikväll vid sju tiden. Ganska fort hörde man att där var grisar inne i salixen som förde liv. Men de väntade med att komma ut tills det var mörkt, vid halv nio hörde jag de komma närmre och närme. Vi flyttade tornet så man ser kanten på skogen och åteln flyttade vi in mer mot skogen. Nu hade visst inte grisarna lärt sig och gå fram till där foderautomaten står efter flytten utan de gick fram till gamla stället som är 5m från kojan och mot det hållet är dörren....

Kunde bara sitta och lyssna på när de smaskade i sig det lilla av majsen som låg kvar sen drog de sig undan igen. Jag tyckte inte det var lönt att försöka resa mig ur stolen för att se om jag kunde kommit skott då eftersom de var så nära.

Spännande var det i alla fall!!

Nytt torn på plats

Igår satte vi ut det nya tornet vid åteln på berget som micke har byggt ihop. Nu sitter man varmt och bekvämt till vintern.

Inga bilder på kameran då minneskortet hade stått på skrivskyddat :( Men gris är där på båda åtlarna, imorgon får det bli lite jakt då vinden äntligen ska lägga sig lite.

Nästa helg är det dags för den årliga fiskehelgen i Harasjömåla med gamla kollegorna från mejeriet! Flugströmmen en dag och småsjörna den andra.

Trafikdödad hjort från Sjöbo!! Ganska stor

bild0010 (MMS)

Lite jakt igen

Kom hem igår vid sju, stack ut direkt för ett kvällspass. Tog marken vid Veberöd och trotsade den hårda vinden. Tog med mig en stol och satte mig inne i den täta skogen vid några viltväxlar på andra sidan marken där jag inte jagar speciellt ofta. Efter en stund kom där en liten pinnbock det var precis man kunde se hornen så han fick gå vidare, ett smaldjur såg jag senare på en av ängarna. Åteln är välbesökt nu igen.

Ikväll åkte jag upp till berget för att kolla kameran och jaga en stund. Lite rådjiur och kronhjortar visade upp sig, hjortarna har börjar brunsta nu såg en kapital och hörde flera andra en bit ifrån. Hoppas man kan få några fina bilder på dom men då får de allt komma ut lite tidigare.

Sen till vildsvinen, som de har förstört den nysådda rapsen det är många många kvm som är uppbökat, ska ta några foto på det i helgen. De verkar inte nöja sig men majsen på åteln som mat. Hörde några frustanden inne ifrån salixen men vinden låg tokigt så förväntade mig inte att de skulle komma ut, men en härlig måne var det ikväll!! Imorrn får det bli ett nytt försökt och då kan man sitta längre in på natten eftersom det är sovmorgon :)

Jobbvecka igen

Dags för ny jobbvecka idag tyvärr en resvecka vilket innebär lite jakt och uppdateringar här. Var uppe på berget igår fixade till åteln, ny majs och tjära. Grisarna är där nästan varje natt nu, snart fullmåne så kanske kan man sitta efter mörkret till helgen en natt.

Ja det blev inga grisar i lördags på drevjakten. Vi hade upp 6st grisar men ingen kom åt att skjuta på någon av dem. Gott om dov annars inne i såten.

Ännu mer vildsvin

Resultatet av kvällspass på berget igår var som vanligt mkt vilt. Kronhjortar, rådjur och vildsvin. En pinnabock kom ut men den släppte jag inget och hänga på väggen. En stor hjort minst 10 taggar kom ut längre upp. Men redan vid sju tiden hörde jag grisrna föra liv inne i salixen, de var väl som närmast en 15m in i salixen, knak, grymt och skrik. Tyvärr låg vinden lite knasigt så de kom aldrig ut men spännande var det!!

Där är gott om dom på berget också och nya kultingar föds där. Nu märker i alla fall jag av att vildsvinen tar över mer och mer och trycker undan rådjuren.

Dovhjortspremiären

Igår stack jag och micke ut till Maglehem för dovhjortsjakt. Vi har sett en del hjort på marken och några spetsar har fastnat på kameran. Men igår ville där inte visa upp sig några, lite rådjur var det enda vi såg och färska bök vid ena stegen.

Gris är där gott om på åteln och kultignarna som varit där sedan i mars har växt till sig rejält! Imorgon är det drevjakt på gris, bara och hoppas de ligger på marken.

Imorse var det så fint väder så jag stack ut innan jobb till marken vid Veberöd, 7 dovhjortar gick inne i naturreservatet "som vanligt". Get med två kid smög jag mig på men ingen bock med där och kid är inget jag skjuter förrän senare till hösten.

Lite bilder från kameran i Maglehem. 15 nätter av 21 hade där varit gris.

Ny sugga med en massa små.

Kultingarna som föddes i Mars.

Ny flock med en brokig en.