Dovvilt

Satsade på dovjakt nu sista dagarna. Igår åkte jag upp till ena marken och smög runt bland ängarna, på min smygfärd gick jag bakom ett enebuskage och där inne låg en hjort och tryckte på 10m som for upp och ut över hygget. Hade jag satt mig i skjutstegen hade jag säkert fått den i pass från stegen. Efter smygrundan satte jag mig i stegen och i skymnigen kommer där en ensam hjort hoppande på 300m, den kommer närmre och närmre och stannar vid staketet, skulle den ta vägen mot mig eller ut till vänster. Efter några sekunder tar den "rätt" väg och försvinner bort.
 
Idag körde jag upp till andra jaktområdet och skulle kolla av åteln, svänger upp på grusvägen och till min förvåning ligger där 9 hjortar och solar sig ute på åkern. Ställer bilen börjar min långa ansmygning, kommer in på 80m och spanar in dem men har för mkt grenar i vägen så jag ålar mig en bit till för att få klart skottfält, har en kalv och en mindre spets som alternativ men när jag kommer rätt har hindarna sett mig och står upp. Får inget bra läge på kalven eller spetsen så de får hoppa vidare. En hind känns fel och skjuta så här sent på säsongen och kalvarna springer för fort för att tänka på att avlossa ett skott. Satte mig på pass i sista timmen men där kom det bara ut rådjur varav en fin bock.
 
Tyvärr har någon stulit båda mina åtelkameror på ena åteln, den ena satt fast med lås och kättning men de har lyckats få upp låset med en bultsax eller liknande. Trist trist....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0