En minnesvärd kväll den 17 september

Det gäller och passa på att komma ut på kvällspass nu innan solen går ned tidigare och tidigare och i oktober är det dags att ställa om till vintertid dessutom. Idag var det fint väder här nere i södra Skåne så jag drog mig upp till jaktmarken vid 18 tiden. Satte mig på passet och ganska direkt kom där en mård/mink som sprang in i en rishög och förde en massa väsen. Hade egentligen tänkt och sitta på passet till det sista skjutljuset men då jag såg två spetsar för en vecka sedan på äng en bit från passet så tog jag beslutet att förflytta mig. Smög sakta och när jag väl kom fram till ängen var där tomt till en början men rätt som det är uppenbarar sig två hjortar på ängen. Jag placerar upp mitt tripod mot marken som jag ställde in när jag kom till jaktmarken. Då jag står i en viss lutning på marken så får jag lägga ut det ena benet lite längre än jag hade tänkt då stödet ställdes in på plan mark.

Den svarta hjorten tar en annan väg medan den prickige går ned mot mig, nu är den på 150m. Jag står med bössan upplagd i klykan på skjut stödet och väntar, då stannar hjorten upp och står med stickhålet till, tänker många gånger om jag ska skjuta men nä, en sån hjort i mina ögon mätt ska det vara full bredsida på. Jodå efter en 30 sek med många tankar så fortsätter den sitt födosök nedåt. Jag har sett ut en skjutlucka på ca 20m med bra kulfång och till sist kommer hjorten in i kikarsiktet. Jag lägger av ett ”skånskt hojtande” och hjorten stannar upp och då går skottet på c 70m , han springer en 40m sen är det tid och dra hem 92kg hjort.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Peter

Stort grattis

2013-09-18 @ 11:11:56
Postat av: Fredrik

Is i magen lönar sig oftast. Snyggt!!

2013-10-20 @ 16:27:11
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0