Bornholmsbockar

Reste över med färjan från Ystad i tisdags tillsammans med Linn, Micke och Christel. Kom till stugan klockan 00:30, satt uppe och snackade och kom inte i säng förrän halv två och klockan ringde halv fyra. Det var nära att vi försov oss men vi kom iväg tillsist.

Kom på plats i skjutstegen klockan 04:30 och klockan 04:50 ca fick man skjuta. Såg ett rådjur direkt när jag satte mig och kunde efter en stund konstatera att det var en dräktig get. Ingen bock kom första morgonen men spännande och sitta på nytt ställe, väldigt gott om harar och fasaner.

Klockan 10.00 var det bukketräff hos han vi jagade hos. Ett 20-tal andra jägare hade anslutit, pölse och kall öl bjöds det på och där var många jägare som nog inte kom ut på kvällen :) En bock var det enda som hade fällts på morgonen, en fin sexa.

Efter lunch körde vi in till Rönne och käkade lunch och strosade runt lite.


Dags för nytt pass på kvällen och riktigt fint väder men en hård blåst.


Längst bort i hörnan kom där ett smaldjur gående rätt tidigt och senare kom där ut ett till. Men de gillade inte vinden så de gick in i skogen direkt. Vinden var riktigt kass då den blåste mig rakt i nacken. Klockan 21:04 gick solen ned och då var jakten slut men klockan 20:57 kom där ut ett rådjur på fältet, snabbt upp med kikaren och kunde se att det var en fin bock. Ganska drygt håll men jag hade bra stöd i tornet så jag lät skottet gå och bocken föll i skottet! Mitt första vilt i utlandet men förhoppninsvis inte det sista :)


Imorse tog vi nya pass men vinden hade tilltagit och det kom lite regnskurar så inga rådjur visade sig för mig och micke men Jesper som vi jagade hos fick en bock i pass.


Bornholm är en vacker ö och turistsäsongen hade inte riktigt kommit igång, åker vi dit igen blir det nog lite senare i juni/juli för att få lite mer sol och värme samtidigt som vi kan ut på bockjakt.


Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Grattis! va kul och fina bilder från Bornholm.

2012-05-17 @ 21:50:27
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Christian

Stort grattis till bocken! =) är det en ``köpe`` resa lr nån bekant som du åker över o jaga hos? verkar kanon trevligt så om du köpt jakten kan du väl skicka över lite info till mej på [email protected] tack så länge o ha de bra!

2012-05-18 @ 21:59:15
URL: http://chriistian1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0