Viltrik kväll

Skulle vara NO vindar idag fram till klockan 21 så ett pass på berget var inplanerat. Parkerade bilen lite innan kl 19 och började gå ned mot åteln med en säck bröd på ryggen, när jag nästan var framme vid tornet tog jag ett annat sprutspår i fältet för att kunna se åteln innan jag kom för nära. När jag väl får se matplatsen ser jag även att grisarna redan är framme och klockan är typ 19:10. Försiktigt sätter jag mig ned på huk och för in en patron i loppet samtidigt som ett flygplan som precis lyft från Sturup passerar ovanför. Har flera skottläge under de 20min jag sitter på 50m och kollar in dem, smyger närmre men de bryr sig inte.
 
Rätt som det är drar alla in i salixen och jag beger mig fram mot tornet, precis som jag börjar gå upp på stegen till tornet kommer där ut en kulting och springer fortarande än blixten därifrån :)
 
När jag satt mig tillrätta står där 5 brungrisar uppe på stengärdet men de rör sig bortåt fort. Sitter kvar och siktar och en till kommer ut men den vill inte stå still. Sitter sen och kollar in en 8 taggare kronhjort och en hind + kalv.
 
Vid nio kommer där ut en grävling som snart blir skrämd av grisarna som är på ingång igen, jag hör suggan frusta och efter ett tag kommer hon ut i kornfältet med en brungris hack i häl, de går upp i vind 20m från tornet och vänder sen om snabbt.
 
Känner mig nöjd med kvällen och beger mig hemåt, får se en del rådjur på vägen hem!!
 
 
 
 
Sugga med fem stycken nyfödda kultingar.
 
 
En räv och en liten galt.
 
På andra åteln går där en galt som antagligen blivit skadeskjuten, hans ena framben ser inte bra ut.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jaktasle

Bra kveld ja! Har noen sagt dem har skjutet men inte fått nån gris? ser inte bra ut den galten.

2012-07-30 @ 06:43:07
URL: http://jaktasle.blogspot.com
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Oj den galten måste du bara ta. Den lider säkert mycket av det. Det tillhör ju vårt jobb med som jägare. Ut o smyg o hitta den...
Men va små kultingarna va!!

2012-07-30 @ 10:01:41
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Daniel

Har ingen direkt kontakt med jaktgrannarna där uppe. Men som jag skrev i ett inlägg för ett tag sen, en kväll hörde jag ett skott i närheten efter att jag avstått att skjuta.

Galten har bara visat upp sig en natt så det blir ingen lätt match att ta den.

2012-07-30 @ 10:07:23
URL: http://www.danielsjkat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0