Mycket vilt som visade upp sig igår.

Jakt i Maglehem igår vi var fyra stycken, micke, näsan, jaktgästen koffe och jag.

Satte mig inne i salixodlingen, precis vid tornet var där 4 kronhjortar som låg och solade tills jag kom gående så de skuttade iväg ganska omgående. Hade nog suttit 30min då jag ser en brun siluett längre bort i skjutgatan. Upp med kikaren ett rådjur, kollade med bössan och ser att det är en liten bock som ställt upp sig. Tar stöd och trycker av ett skott rådjuret slår ihop.

Måste skjuta in bössan imorrn för den träffar inte riktigt där jag vill. Sköt på 100m och kulan hade dragit åt vänster 1dm så skottet satt precis där halsen börjar, samma sak som med bocken i Markaryd.



Micke han såg en råbock från sitt pass där näslund skulle sitta så han lät den gå kvar men den ville inte visa upp sig när väl näslund kom på plats.

Koffe satt ute vid salixodlingen där vetefältet nu var tröskat. Vi hade fått rapport från bonden att grisarna varit ute och ätit spillvete efter han tröskat där. Vid kl20 kom där en räv till koffe men den försvann lika fort, vid niotiden hade där kommit en dovspets i full karriär ut över fältet. En liten stund senare hade det kommit en stor flock med grisar ca 20st blandad storlek! Han fick ned en liten kulting på ca 25kg levadevikt!!

Så det blev en lyckad kväll. Hörde också att en i jaktlaget skjutit en dovspets innan i veckan.




Kommentarer
Postat av: Anders

Låter som en bra kväll:) Grattis

2010-09-03 @ 13:25:24
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Fredrik

Alltid trevligt när det smäller lite.

Grattis till bocken! :)

2010-09-03 @ 15:50:34
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0