Älgjaktspremiären

Kom upp till marken i söndagskväll checkade in på B&B:et som planerat och en god middag avnjöts på kvällen tillsammans med grannlaget som vi skulle jaga tillsammans med måndagen och tisdagen. En tre taggare hade blivit påkörd på deras mark veckan innan tyvärr. Men älgen smakade gott ändå :)

Samling kl 08.00 alla tre dagarna och vi jagade fram till 15-16 tiden innan vi bröt för dagen.

Första morgonen var lika kall som alla andra. Fick ett ett pass ute på ett lagom stort hygge. Efter att ha suttit 5min säger passgrannen på radion att han sett en fyra taggare gå över vägen till sitt pass, det hinner inte gå många minuter förrän tre smällar hörs och han meddelar att fyra taggaren ligger! Hundarna hade inte ens blivit släppta och alla hade inte kommit på pass än. En riktig raketstart! 

I mitt pass kom där ko med kalv efter en timmes tid men dom fick man glatt lyfta på hatten för. Endast dubbelkalvar första veckan lovligt.



Dag två hade vi en tjur (fyra) till på marken och en flock med 8 grisar som tyvärr slank igenom drevkedjan.

Idag var sista chansen för denna gången att fälla en älg. Första såten hade jämtarna upptag men det försvann rätt fort ut ur marken.

Andra såten fick jag lott nr 2, ett nytt torn på ett fint hygge med kraftledningsgator på bägge sidorna. Solen värme på bra så understället fick åka av precis som de andra dagarna.

Jaktledaren säger på radion att han ser en kviga från sitt pass men är inte säker på om där är kalv med så han avstår från skott och ber hundföraren gå dit och släppa.

Hundarna får fatt i älgen ett gångstånd kommer närme och närme mitt pass. Det håller på en 10min innan jag hör knak i skogen och kvigan kommer travande inne i skogen. Kvigan kommer ut ur skogen och ställer sig med fritt skottfält, men flyttar sig lika snabbt, andra gången hon stannar trycker jag av och hon hoppar till. Jag ser att det är en bra träff då hon blev rödfärgad på sidan i skottet. Kvigan springer en 50m innan och lägger sig i kraftledningsgatan!! Yes en lyckad jakt och första vuxna älgen för min del!!





Så här fint låg hundarna när jag kom fram till älgen de var inte av den "lugg-sugna" rasen som gråhunden dagen innan. Den tjuren såg ut som den hade skabb efter hundens luggande i pälsen!

Sista såten för dagen fick hundarna tag i två vuxna älgar men de sprang undan för skyttarna hela tiden tyvärr. 


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Grattis till kvigan! :)

2010-10-14 @ 06:31:00
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Grattis till jaktlyckan !!

2010-10-14 @ 11:03:11
Postat av: Anders

Grattis Daniel Jätte roligt :)

2010-10-14 @ 12:24:00
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Toffe

Den va en grann en!

2010-10-14 @ 22:12:27
Postat av: Crille

GRATTIS!!! :D

Härlig känsla att få en älg så kan jag tänka mig. Har inte haft den glädjen än men det kommer väl ngn gång i framtiden hoppas jag... :S Roligt att höra den ett tag innan så att pulsen hinner gå upp.

2010-10-15 @ 19:10:32
URL: http://crille68.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0