Som det kan gå....

Eftermiddagen började ganska kaotisk, blev stoppad av polisen mitt inne Malmö men det är en helt annan story och ganska ointressant med tanke på det som hände senare på eftermiddagen :)

Idag stack jag och L ut och jagade som vi gör ibland då han befinner sig i Skåneland vi valde hans jaktmark idag. Imorron blir det jag som får bjuda igen på jakt på berget.

Iallafall vi kom ut till marken vid tretiden efter att L plockat upp mig där hemma. Snäll som han var så fick jag favoritpasset där jag tidigare skjutit ett rådjúr och L nedlagt många bockar. L hade suttit ute många ggr denna veckan utan att lyckas fälla något vilt så förhoppningarna var inte allt för stora.

Vi gick samma väg ut och L satte sig på sitt pass och jag gick vidare med en skön vind rakt i ansiktet. Hade ca 200m kvar till passet då jag stelnar till när jag ser att något rör sig i gräset längre fram! Upp med kikaren och ser att det är en räv som hoppar runt där och letar möss. Smyger mig fram i bättre lägee vid en björk och tar stöd och väntar in räven.

Står där en stund utan att något händer och räven ser jag inte till längre. Skit också då märke han säkert mig! Smyger fram en bit till och då ser jag att han är på väg emot mig så jag sätter mig ned på knä och tar stöd och tillsist kommer han i läge och jag trycker av, plattfall och räven ligger! Hyfsat start utan att man ens kommit på plats i tornet!!






Gick således vidare ganska nöjd med början på jakten utan några större förhoppningar! Går upp i tornet och messar lite för att fördriva tiden. Hör ganska omgående att det grymtar till inne i tjörnetätningarna och man är beredd igen på att avlossa skott men inget händer så lika snabbt slappnar man av igen. Klockan går och solen sänker sig men rätt som det är hör man att det knakar till och två rådjur kommer hoppade en bit från tornet. Det gick alldeles för fort för att man ens skulle kunna tänka på att avlossa ett skott. Tar upp bössan och kollar där rådjuren försvann då ser jag något svart i kikaren!

Va i hel... vad var det där. Sänker bössan och kollar ditåt ser då en stor svart gris i rörelse bakom björkarna, snabbt upp med bössan men han är skymd hela tiden, han rör sig ganska fort också. Följer honom i kikarsiktet och tillsist stannar han till i en glugg men exponerar bara huvudet och halsen.

Nu får man bara ett läge kände jag, så jag lägger korset bakom örat och trycker av. Grisen försvinner när skottet går utan att man hör någon rörelse efter!!

Messar L att jag skjutit på en gris. Går sedan ned från tornet och hittar grisen stendöd på skottplatsen! YES första grisen som är nedlagt på den marken och en av de största galtarna jag skjutit! Sedan var det jobb och dra galten till bilen. Tur man kunde ringa I som kom med sin Landrover och hämtade upp grisen de sista 500m! Ser sedan utgånghålet som sitter i örat, inte konstigt att han lade sig plattfall! Tack för en riktigt kanonjakt L! Hoppas vi får något liknande imorron!






Ciggen är bara temporär för att lugna nerverna :)




Kommentarer
Postat av: Fredrik

Det var som faen. 3 poäng på samma gång. 2 för räven och 1 för grisen. ;)

Stort grattis!

2010-11-05 @ 00:27:22
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com
Postat av: Anders

Det är bra Daniel :) lyckad jakt dag!!! Grattis till dig...

2010-11-05 @ 11:40:00
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Fredrik

En trevlig helg till dig med! :)

2010-11-05 @ 13:40:32
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: Tisse

Bara att lyfta hatten. Hur tung var den?

2010-11-05 @ 19:17:34
URL: http://teamsalen.blogspot.com
Postat av: Daniel

Jag har ingen våg här hemma, men den ligger runt 100kg skulle jag tippa på..

2010-11-06 @ 11:58:39
URL: http://danielsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0