Flugfiske i Harasjömåla

Åkte upp med ett gäng kompisar till Harasjömåla i Blekinge för att fiska regnbåge i flugströmmen. Vi var tre stycken som åkte upp kvällen innan. Som vanligt blir det ovanligt lite sömn på de här fiskeresorna, ett faktum denna gången också. I säng vid tolv, etttiden och klockan ringde strax efter tre.....phuu

När vi kom fram till strömmen var de andra också redan på plats i lika fin form som oss andra :) Morgonen var ganska trög, fick upp en på 2,8kg vid sju tiden, tappade sedan en i samma size strax efter precis vid kanten. Lite fika och kaffe vid sjutiden satt fint.

Vid halv tio befann jag mig allra längst upp på sträckan vid inloppet. Såg att där stod en stor mörk skugga vid botten, började fiska nedströms ett par kast med grön streamer, men inget hände. Gick tillbaka till där jag sett den stå, han stod kvar men hade flyttad sig in till motsatta kanten under en liten buske. Bytade till en liten röd/svart montana som brukar kunna locka till hugg när man ser var fisken står. Andra eller tredje kastet reagerade firren till och började simma ikapp flugan då kommer adrenalinet i kroppen, man drar fortare och fortare och fisken efter, SMACK sa det så sög han in flugan i munnen, gjorde två rejäla mothugg sen satt han. Såg då att det kunde vara PB (6,5kg), drillade en stund och insåg att den får jag aldrig upp själv, ringde till en kompis som var i närheten, ytterligare en kom och begrundade fighten. Efter en 20min kunde vi tillsist få upp den på land. Vilken lycka!! 6.7kg regnbåge låg på land!!! Tappade sedan en fisk till och missade ett par hugg men ganska trögt för de andra som också fiskade, men jag ska inte klaga på min lycka denna dag!


2,8kg


6,7kg


På söndag blir det chans på en ny storfisk Bondemölla!



Kommentarer
Postat av: Anders

Riktigt fina regnbågar :)

2010-06-11 @ 22:02:53
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Daniel

Det blev rätt stora fileér på den stora! Regnbågarna smakar alltid bra från strömmen, aldrig sumpsmak!

2010-06-12 @ 10:11:07
URL: http://danielsjakt.blogg.se/
Postat av: Mona Olsson

Hej,



Jag undrar om man får en fisk som smakar sump, kan man inte då bara ta lite mer hollandaise sås eller tabasco?



Mvh

Mona Olsson Vetlanda

2010-06-15 @ 22:09:04
Postat av: Fredrik

Fina firrar, särskilt den mindre. Riktigt fina fenor. Brukar dem vara så hela i flugströmmen? Har faktist aldrig varit där men får tänka om och boka in.

2010-06-18 @ 09:10:46
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0