En regnig bockjakt men 07.50 var det uppehåll....

Åkte som planerat ut till Maglehem igår för att ta morgonpasset där. Grillnnig och öl med de andra i jaktlaget, i säng vid elva upp lite efter tre inatt. Sov i bilen eftersom "vissa" var förkylda och då snarkas det på rätt rejält. Regn och åska hela natten, men vid uppstigningen var det iallafall uppehåll så de bådade gott inför morgonpasset.

Passen avgjordes som vanligt kvällen innan, jag fick välja som tredje man av sex. Tog ett av de tre tornen som står vid salixodlingen. Stötte upp två rådjur när jag var på väg till tornet. Hade inte suttit mer än en halvtimme innan det började ösa ned regn igen. Dessto mer regn ju mer rastlös blir man så jag bytade till ett av de andra tornen i salixen eftersom ingen hade valt någon av dessa tre. På vägen dit smyger jag på get med två kid men ingen bock i sällskap där.

Hade tänkt bryta jakten vid sjutiden så lite innan sju bestämde jag mig för att smyga runt salixodlingen, på ena sidan om det finns det en stor stenmur och ett vetefält utanför det som inte var tröskat än. Grisarna verkar gilla vetet...



Hård vind men den piskade mig rakt i ansiktet. Efter 300m smygning utan resultat såg jag ett rådjurshuvud ute i fältet, smög mig längre fram och gick upp på stenmuren för att få bättre sikt. En ensam get var det som gick där, satt och tittade på henne ett tag så ser jag att där var ett rådjur till som passerade vid henne men han inte se om det var en bock. 

Klockan halv åtta började jag locka lite för skojs skull. Geten började kolla in mig på en 70m avstånd. Rätt som det  var hoppade där ut en bock som började jaga geten :) Geten springer mot mig och blänger på mig, väntade mig en utskällning eftersom hon var på en 20m avstånd men som tur var var vinden perfekt. Bocken sod kvar en bit längre bort och kollade mot mitt håll.

Plötsligt hoppade geten in i salixen men bocken stod bara kvar och kollade på mig. I säkert 20min stod han helt still på 40m och kollade på mig. Jag hade lagt ned lockandet eftersom han redan hade en get i sällskap. 

Så efter många långa minuter kom han närmre sakta sakta och tillsist tog han några steg upp på stengärdet. Upp med bössan och kramade av ett skott. Bocken föll ihop och en lyckad premiärmorgon är ett faktum!!!

 

Ikväll blir det ett pass på berget!!


Kommentarer
Postat av: jaktmästaren

lite klena horn tycker jag då allt :(

2010-08-16 @ 17:33:21
Postat av: Daniel

Jaså det tycker du jaktmästaren! Var jagar du då? Där en bock som denna anses vara klen? :)

2010-08-16 @ 22:40:00
Postat av: Fredrik

En fin sexa!!

Och så fick man lite kul läsning med. :)

Grattis!

2010-08-16 @ 23:07:10
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0