Bock nummer två.

Packade bilen igår och körde upp till marken vid Markaryd, 1 timme och 30 minuters bilfärd. Vi började med att sätta upp foderautomat nr:2 på ena skiftet och flyttade runt två torn.

Checkade sedan in på ett B&B där natten skulle tillbringas. Inte det modernaste men man skulle bara sova några timmar innan det var dags för morgonpasset.

Åkte ut till ett av tornen vi flyttat tidigare på eftermiddagen, ganska uppväxt med björkar men en fin utsikt över Lagan. Efter en stund började det regna och jag kände inte för att sitta still och bli dygnsur, gick ned från tornet och bestämde mig för att byta pass till ett skifte någon kilometer bort.

Klockan hade redan hunnit bli 20.00 innan jag kom till bilen. Så vid 20.15 var jag nog framme på andra marken.

Det går en liten väg som delar marken med ängar på ena sidan och skog på andra. Vägen är dock ganska ny med sten och grus så det gick inte så tyst när jag smög längs med vägen. En försiktig gång en 400m innan jag kom fram till tornet.

Kollade ut över ängen där tornet stod men det såg lugnt ut så jag klättare upp på stegen och skulle sätta mig till rätta på min trebening till stol jag hade med mig, då jag ser att där går ett rådjur längre bort på väg ifrån tornet!!

Nu blev det bråttom, la stolen på golvet och satte mig på knä. Upp med bössan och kollade snabbt på djuret, en bock!!! Avståndet var ganska drygt. Hade inte den bästa sittpositionen heller.

Visslade på bocken utan att han reagerade, en gång till ännu högre då stannade han upp och vände sig snett emot mig. Hade siktet på 10ggr förstoring varvid korset inte låg helt still men jag kände mig säker så jag lät skottet gå och han föll i backen direkt! YES... Skottet hade gått in högt i bogen och ut genom halsen.

Stegade avståndet och det var 90-100m så det var tur jag inte kom 5min senare då hade han nog varit borta.








Kommentarer
Postat av: Anders

Fin Bock! Grattis :)!!!

2010-08-21 @ 12:50:29
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: xjakt

Fin bock!

2010-08-21 @ 13:56:46
URL: http://xjakt.blogspot.com
Postat av: Ola

Fina bockar båda två! Grattis!

2010-09-02 @ 20:52:44
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0